مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات بر درآمد کشاورزی

قانون مالیات بر درآمد کشاورزی در حوزه زراعت

فعالیت های مربوط به زراعت که به معنی کاشت محصولات در زمین زراعی در فضای طبیعی و یا سر پوشیده می باشد در لیست پرداخت مالیات بر درآمد کشاورزی قرار دارند.

علاوه بر آن کاشت انواع محصولاتی مانند سبزیجات، محصولات صنعتی مانند پنبه و توتون، غلات، حبوبات و نباتات علوفه ای جزو فعالیت های کشاورزی حوزه زراعت قرار دارند. بنابراین افرادی که در زمینه کاشت و برداشت و فروش این محصولات فعالیت دارند ملزم به پرداخت مالیات کشاورزی هستند.

طی سال های اخیر قوانین مالیاتی تغییر کرده و میزان مالیات بر درامد کشاورزی زراعت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. علاوه بر آن در مواردی کشاورزان فعال در حوزه زراعت از پرداخت مالیات معاف شدند. این موارد که بر اساس قانون مالیاتی در نظر گرفته شده اند عبارتند از

گروه های فقیر و کم درآمد جامعه

زمین های زراعی کوچک با برداشت محصول ناچیز

قانون مالیات بر درآمد کشاورزی در بخش دام و طیور

منظور از دام و طیور، پرورش انواع دام سبک و سنگین، پرندگان گوشتی و تخمگذار، زنبور عسل و کرم ابریشم می باشد. البته در شرایطی این بخش از کشاورزی در لیست پرداخت مالیات قرار می گیرد که نگهداری از این حیوانات و پرندگان برای افراد صرفه اقتصادی داشته باشد.

مالیات بر درآمد کشاورزی در بخش دام و طیور شامل دو بخش دامداری سنتی و صنعتی است. معمولا بخش سنتی آن که اغلب در روستاها و نقاط محروم انجام می شود از پرداخت مالیات معاف هستند. زیرا این بخش دارای ارزش افزوده بسیار کمی بوده و درآمد ناشی از آن به حدی ناچیز است که بر اساس قانون مالیات در لیست مالیات دهندگان قرار نمی گیرد. بخش صنعتی اما به دلیل بالا بودن ارزش افزوده آن و متمرکز بودن، ملزم به پرداخت مالیات به دولت می باشند.

مالیات بر درآمد کشاورزی در بخش پرورش شیلات

شیلات نیز یکی دیگر از بخش های مهم کشاورزی است که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد کشاورزی می باشد. شیلات به معنی پرورش و نگهداری حیوانات آبزی مانند ماهی و میگو و صدف در جهت درآمد زایی است. فعالیت در این حوزه شامل دسته بندی های ذیل می باشد:

صید ماهی و آبزیان دریا و اقیانوس

پرورش ماهی و میگو و صدف

جمع آوری آبزیان مانند مرجان ها، جلبک ها و اسفنج ها

جمع آوری صدف های دریایی

در خصوص مالیات بخش شیلات به دلیل پایین بودن ارزش افزوده مالیات چندانی به آن تعلق نمی گیرد.  دولت طرح های حمایتی خود را در بخش کشاورزی به اجرا درآورده است. در نتیجه سالانه افراد زیادی به پرورش ماهی و سایر آبزیان روی می آورند. مهم ترین دلیل برای کاهش مالیات در این بخش، افت سرمایه افراد است. به همین دلیل و برای جلوگیری از دلسرد شدن افراد از فعالیت در بخش شیلات، مالیات بسیار اندکی به آن تعلق گرفته است.

مالیات کشاورزی در بخش مراتع و جنگل ها

گاهی اوقات افراد در جنگل ها و مراتع به صورت قانونی اقدام به پرورش و تولید چوب می نمایند. این عمل آنها در جهت بهره اقتصادی و کسب درآمد بوده و در نتیجه مشمول پرداخت مالیات بر درآمد کشاورزی می شوند. در واقع این افراد با تولید نهالستان درآمدزایی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید